Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

TEKNIKDRÖM Newsweek faller i trans över Amazons nya e-boksläsare Kindle. Jag är något mer skeptisk.

Det var med allt större häpnad jag läste Newsweeks omslagsreportage förra veckan med rubriken ”Books aren’t dead, they’re just going digital”. En sak kan man säga direkt: reklamvärdet för Amazon måste vara enormt. Inte nog med att deras produkt exponeras över hela förstasidan; reportern Steven Levy faller också på knä för bolagets innovationskraft och är på väg att sopa bort hela Gutenberg-eran i en enda lång euforisk hyllning. Detta till en produkt som är nästan lika dyr som en Iphone, men med betydligt mer begränsad funktionalitet.

Min bloggarkollega Adam Erlandsson sammanfattade det klokt i förra veckan: ”Den fristående e-boksläsaren är att betrakta som ett kul experiment som möjligtvis kan attrahera några early adopters som bara måste ha alla nya prylar”. Men: ”Den kommer aldrig att bli det tryckta ordets Ipod, som är vad Amazon tror och hoppas”.

Hoppas är nyckelordet här. För det handlar mycket om visioner. Amazon-grundaren Jeff Bezos’ vision är att man med Kindle ska kunna ladda ner ”varje bok som någonsin tryckts” inom mindre än en minut. Det är en ganska fet ambition, men knappast särskilt sannolik.

Enligt Amazon är Kindle inte en produkt, utan en tjänst. Men det är en dyr produkt och en ojämnt prissatt tjänst. Att ladda ner en bestseller kostar tio dollar, att prenumerera på pappersversionen av New York Times 14 dollar/månad och att prenumerera på en blogg 1-2 dollar i månaden. Eftersom tidningsmaterial och bloggar är gratis för den som exempelvis använder en Iphone/Ipod Touch innebär det att man får betala extra för att få något levererat till den här plattformen. Vad är fördelen med detta? Möjligen två: en läsvänligare skärm (kanske, har ej kunnat testa) och en mer batterisnål läsare. Men det blir ändå svårt att motivera prisskillnaden. Och det faktum att man måste släpa runt på ännu en produkt.

Den största nyttan med Kindle lär därför inte bli som mediekanal utan mer begränsat: som e-boksläsare. För den som reser mycket och inte har alltför specialiserad smak kan den bli en perfekt pryl, som gör kabinväskan lättare än en trave böcker. Tiden lär också vara mer mogen för den här produkten, nu när nedladdningen av nya böcker går smidigare, än vad den var för tidigare satsningar från Sony, Barnes & Noble och andra.

Men den största revolutionen sedan Gutenberg? Pyttsan.