Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

GRATISKRIGET Bonnier flyttar över utgivningen av Citys Malmöedition till Sydsvenskan. Det är början på räddningsaktionen av koncernens gratistidning.

Nu händer det grejer i det alltmer konkurrenskärva gratistidningskriget i storstäderna. I förrgår kom beskedet om att Metro drar ner frekvensen på sin utgivning rejält, följt av Citys besked om indragen utgivning i juli (läs mer här). Och i dag meddelades att Sydsvenskan tar över City Malmö/Lund och därmed kliver in som gratisaktör och motpol till Metro Skåne.

Det är inget konstigt besked: Sydis var ju redan från början påtänkt som samarbetspartner för City. Men avtalet brann inne och istället körde City på egen hand. Vilket varit ekonomiskt vansinne: utan uppbackning har tidningen blivit trea i regionen och med annonsintäkter som varit försvinnande små.

Nästa steg
i denna nedmontering lär bli en nedläggning av City Göteborg. Även den är trea på marknaden, men där saknas samarbetspartner, eftersom Gp redan har ett samarbetsavtal med Metro.

Kvar finns då en Stockholms-City, som kalkylerar iskallt med att Schibsted snart lägger ner Punkt SE – och som då hoppas på att, till slut, nå lönsamhet under 2008 eller kanske 2009…om inget nytt drastiskt inträffar.

Läs också:

26/11 Så ska gratis göras mer lönsamt
20/11 Siffran som gör gratistidningarna nervösa
2/11 Aftonbladets gratisnota över 200 miljoner
11/10 Så är ställningen i gratistidningskriget
11/10 Tidningarnas tävling mot botten
29/9 Sargade ettåringar fortsätter gratiskriga
17/8 Punkt SE över 100 miljoner i förlust i år