Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

ÅRETS MEDIEPERSON I fjol var det tv-komikern slash kommentatorn Stephen Colbert som utsågs till Årets Medieperson, året före var det nyhetsstjärnanAnderson Cooper. Och 2007? En gissning: valet står mellan Rupert Murdoch och Mark Zuckerberg.

Det är sajten I want media som varje år utser årets medieperson. Eller rättare sagt: de listar tio kandidater och sedan får läsarna rösta fram en vinnare. Under de 5 år omröstningen skett har det varit tunga namn som tagit hem det; dock ej alltid under entydigt positiva omständigheter: Martha Stewart, Bonnie Fuller, Jon Stewart, Anderson Cooper och Stephen Colbert.

Tio kandidater finns att välja mellan och det går fortfarande att rösta. Bland kandidaterna finns kändisbloggaren Perez Hilton, sparkade radiorösten Don ”nappy-headed hos” Imus samt …Google, som visserligen inte är en person, men som ju dominerar allt annat och som därför får vara med här också.

Två kandidater framstår dock som storfavoriter: Rupert Murdoch, som varit nominerad flera gånger men som i år var ännu mer i fokus än tidigare efter kuppen mot Wall Street Journal, och Facebookgrundaren Mark Zuckerberg, vars skapelse fick sin första riktiga värdering i och med Microsofts 1,6 procentsköp för 1,5 miljard kronor.

En gissning: i år vinner Rupert.

Och en fråga: vilka skulle nomineras i en motsvarande svensk omröstning om Årets Medieperson? Göran Persson? Alex Schulman? Jarl Alfredius utan slips? Trond Sefastsson?

Läs också:
5/12 2006 Klart att Colbert är årets medieperson