Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

NERDRAGNING Nu blir det inte lika mycket gratis i storstäderna. Utgivningsfrekvensen på Metro och City stryps, i ett försök att spara pengar. Men frågan är hur stor lättnad det blir på nedersta raden.

När Metro i dag meddelade att tidningen ska dra ner på sin lördagsutgivning, och dra in på sin sommarutgivning – med ett sommarmagasin som ersättare för dagstidningen under hela juli månad – tog det inte många timmar innan Bonniers City meddelade att även de ska ta sommarledigt.

Så ser den alltmer krisdrabbade gratismarknaden ut just nu: ingen har råd att tacka nej till en chans att minska blodflödet och spara lite pengar (Punkt SE gjorde som bekant detta redan i somras). Att bara komma ut en lördag i månaden och en månad mindre per år innebär på papperet en besparing av tryck, papper och distribution med nästan 20 procent (i verkligheten ser der säkert något annorlunda ut, beroende på hur avtalen ser ut). Vilket fungerar som någon form av plåster på de blödande kalkylerna; oklart dock hur stort.

Ännu verkar ingen av gratistidningsägarna ha kommit fram till slutsatsen att man sparar 100 procent av kostnaderna om man drar in utgivningen alla dagar i veckan. Chicken racet fortsätter alltså, men med nya spelregler och något lägre insatser.

Att tidningarna släpper taget om juli är ganska logiskt. Alla dagstidningar har svag annonsingång i juli och i synnerhet gratistidningarna, eftersom annonsörerna är måttligt intresserade av att nå turisterna.

I somras halverade
både Metro och City nästan sina annonsintäkter i juli jämfört med juni, enligt statistik från Sifo Reklammätningar. Men vad värre var: intäkterna sjönk också jämfört med juli 2006, vilket slår direkt mot tidningarnas budgetar.

Men trots detta: självklart är minskad utgivning ett svaghetstecken för de hårt pressade tidningarna. Det sparar pengar, men sänder också ut krissignaler till annonsörerna, som rimligen också bör vara ganska trötta på alla turer fram och tillbaka med vilka utgåvor som ska finnas och när de ska komma ut. Sannolikt hade det varit ekonomiskt smartare av City att behålla full utgivning i Stockholm, men lägga ner editionerna i Göteborg och Malmö, som ju inte bidrar med särskilt mycket intäkter.

Men kanske hoppas
Metro och City på att Schibsted redan till årsskiftet ska strypa pengatillförseln till Punkt SE, om intäkterna fjärde kvartalet inte når upp till plan – och att det därför bara handlar om att hålla sig flytande till dess och invänta att marknaden ska bli mindre konkurrensutsatt.

Läs också:

20/11 Siffran som gör gratistidningarna nervösa
2/11 Aftonbladets gratisnota över 200 miljoner
11/10 Så är ställningen i gratistidningskriget
11/10 Tidningarnas tävling mot botten
29/9 Sargade ettåringar fortsätter gratiskriga
17/8 Punkt SE över 100 miljoner i förlust i år

Fler bloggar