Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

NISCHTV Många har undrat när Dagens Industris fiaskostämplade satsning Di-tv ska läggas ner som egen tv-kanal. Svaret kommer i dag: till årsskiftet. Och lösningen är sensationell: deras nyhetsprogram tar plats i TV8:s tablå och petar därmed ut Finansnytt därifrån.

Di-tv lanserades med buller och bång hösten 2005 som ”den största svenska tv–satsningen på
tio år” enligt chefredaktören Gunilla Herlitz. Kanalen räknade då med att få en plats i det digitala marknätet, men gick bet på det och har trots intensiv marknadsföring inte lyckats komma upp i någon mätbar daglig tittartid enligt mätföretaget MMS, utan ligger fortfarande på 0,0 minuters tittande en genomsnittlig dag och 0 i daglig räckvidd (dvs de som tittar på kanalen minst 5 minuter en genomsnittlig dag).

Tv-tablån och personalen har också skurits ner ordentligt, med fokus på nyheter snarare än studiosoffor och reportage. Istället har det gjorts en storsatsning på ip-tv och webb-tv, med di.se som bas.

Att själva tv-kanalen inte skulle överleva var väntat; jämte Aftonbladets TV7 var den det största fiaskot i nischkanalsutbudet. Men lösningen, som väntas offentliggöras i dag, är oväntad. Kanalen läggs ner, men nyhetsprogrammet tar plats i TV8:s tablå, efter en ohelig och högst oväntad allians mellan Bonnierägda Dagens Industri och Stenbeck-ägda Viasat/TV8.

Det hade möjligen varit mer väntat om Di-tv tog plats i TV4:s tablå, istället för Veckans Affärer-samarbetet Ekonominyheterna, men det var tydligen inte TV4 intresserat av. Så då blev det åttan.

Detta innebär, av allt att döma, att TV8-trotjänaren Finansnytt, som funnits med sedan starten för tio år sedan och som så sent som i somras vann pris som årets bästa affärs-tv i börs-vd:arnas ranking av svenska affärsmedier, försvinner ur tablån i TV8, som därmed tar ytterligare ett steg mot en tablå bestående av program från andra kända medievarumärken (Metro Teknik, Resumé, Fokus, E24, Vi, SvD Kultur m fl). Ett sätt för TV8 att kapa kostnader, men också ett brutalt offer av ett av kanalens starkaste varumärken. Finansnytt har legat runt 25 000-35 000 tittare per sändning, vilket är högt för den kanalen.

Läs också:
17/8 Dyra lärpengar när Aftonbladet skrotar TV7