Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

WEBB-TV Andelen svenskar som tittar på tv och film på datorn en genomsnittlig dag är nu nästan lika hög som andelen som tittar på DVD. Ändå har vi, av allt att döma, bara sett början av webb tv-explosionen.

I veckan presenterade konsultbolaget Mediavision sin kvartalsrapport över tv-tittandet på nätet. Det handlar om en extremt snabb tillväxt, framför allt av det dagliga tittandet: det har tredubblats sedan första kvartalet i år, så att 10 procent av svenskarna mellan 15 och 74 år nu ser på webb-tv varje dag. Räknat över en vecka har 18 procent av svenskarna sett på webb-tv, på en månad är det 24 procent och under hela kvartalet har 28 procent, eller 1,9 miljoner svenskar, sett tv via nätet.

Den främsta förklaringen till att webb-tv nu fått sitt stora genombrott – och nu kan mäta sig med det dagliga DVD-tittandet i omfattning – är förstås att alltfler hushåll fått tillgång till bredband. Första halvåret 2007 hade 61 procent av de svenska hushållen bredband; en ökning med 13 procent från året före.

Med detta som grund kan man rimligen anta att den snabba tillväxten för webb-tv kommer att fortsätta. Mediavision räknar med att hälften av svenskarna kommer att vara webb-tv-tittare inom ett år, men till och med det kan faktiskt vara för lågt räknat.
I USA har tv- och filmtittandet blivit ett av de allra vanligaste sättet att använda internet. 72 procent av internetanvändarna ser i dag på rörlig bild på nätet under en månad, enligt färska siffror från E-marketer – och inom två år beräknas den andelen ha stigit till 84 procent.

Den andra förklaringen till den snabba tillväxten är att utbudet av webb-tv formligen exploderar. Alla svenska dagstidningssajter har nu 5-15 tv-länkar på sina förstasidor och tv-bolagen nöjer sig inte längre med att lägga ut programmen i efterhand, utan börjar nu använda nätet mer som en nyhetskanal. SVT-sporten är ett exempel: när Helsingborg och Elfsborg spelade Uefacup-matcher i veckan tog det bara några minuter efter slutsignalen innan man kunde se alla mål på svt.se: självklart fanns det ingen anledning att vänta tills den tablålagda sportsändningen på ”ång tv”-skärmen en dryg timme senare.

Eller självklart
och självklart; den sortens tänkande har verkligen inte varit givet för bolag som SVT, utan det är först de senaste månaderna som man börjat se webben som den främsta nyhetskanalen och arbetat aktivt med att nyhetsrapportera i rörlig bild och inte i text, som tidigare – och även med att mer aktivt plocka pärlorna ur sin egen produktion och lägga ut dem på SVT-kanalen på Youtube. Fortfarande finns dock mycket att göra just i nyhetstempot: det är ingen slump att aftonbladet.se fortfarande har nästan tre gånger så många webb tv-tittare per vecka som SVT.

Och i ett internationellt perspektiv är det fortfarande småsmulor som de svenska mediesajterna erbjuder. Brittiska The Sun har i nuläget 53 (!) olika webb tv-kanaler, från kändisklipp och wrestling till raka nyhetsinslag, och annonsmarknaden i den här medieformen ökar där rekordsnabbt.

Men allra snabbast växer webb-tv hos de smalt nischade sajterna – kolla bara tidningen Vice och deras supersnygga vbs.tv eller smarta konstsajten Vernissage-TV – och i de sociala nätverken. Här finns också de mest spännande funktionerna, som att kunna mejla vidare tv-länkar, dela med sig av tv-inslag på Facebook eller flytta vidare tv-inslag till sin egen blogg.

I de här sammanhangen märks det tydligast hur webb-tv är så mycket mer än bara en alternativ skärm. Den som vill ta en stark position inom det här nya mediet måste utgå mycket mer från tittarnas behov – och de helt nya möjligheterna att stycka upp material, göra det sökbart, interaktivt och flyttbart.

Att bara ”lägga ut tv-material” är redan lika passé som att bara lägga ut innehåll från en papperstidning på en tidninbgssajt.

Läs också:
23/10 Aftonbladet dominerar när webb-tv ökar
17/9 SVT trevar sig fram på Youtube
16/9 Nu är nätet SVT:s tredje största kanal