Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

NEDLAGD Försvenskningen av For Him Magazine blev aldrig någon bra idé. Nu försvinner tidningen från marknaden, saknad av få.

Beskedet i förmiddags om att Bonnier lägger ner sitt silikonstinna grabbmagasin FHM i Sverige (som givits ut via danska filialen Benjamin för att inte stänka för mycket på Bonnier Tidskrifter…) var den mest väntade nedläggningen på tidskriftsmarknaden sedan Tara-klonen Tove gick samma öde till mötes tidigare i år.

FHM har, som jag skrev i ett inlägg om silikonnischens ekonomiska problem i september, haft en svag utveckling. Upplagan föll ifjol med 17 procent, till 27 300 ex, och antalet läsare var bara 80 000 – betydligt lägre än konkurrenterna Slitz och Moore.

Någon som lär sakna tidningen, utöver den egna redaktionen? Det är högst tveksamt. FHM:s profil har varit som den grabbigaste av grabbtidningarna: mycket hormonstinnhet och hö-hö-kolla-rattarna-jargong. Nu försöker Slitz lämna den nischen och bli något mer rumsren. Kvar blir då bara Moore, som inte tycks ha några som helst sådana tankar.

Läs också:
11/9 Silikonfixeringen börjar bli dålig ekonomi