Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

LOGOTYP Vid årsskiftet inleder Skandia arbetet med att byta företagslogotyp. Genom att dumpa det klassiska paraplyet hoppas det numera Old Mutual-ägda bolaget att den gamla skandalstämpeln ska elimineras.

Hoppas kan de ju alltid. Men fortfarande kvarstår så många frågor och så många rättsprocesser kring bonusprogram, livsparande och lägenhetsrenoveringar att det krävs mer än ett ägarskifte och ett nytt designpaket för att kunna lägga det ”gamla Skandia” bakom sig.

Det är Brindfors designbyrå Enterprise som ligger bakom den nya loggan, men ramarna har uppenbart varit väldigt snäva, eftersom resultatet har ett tydligt släktskap med ägaren Old Mutuals profil, åtminstone färgmässigt.

Snyggt? Knappast, va? Snarare lite Lantmännen-tråkigt med en färgnyans som försvinner in i tapeten. Man behöver inte vara logotypenostalgiker för att tycka att det här är alltför anonymt. Även om byrån bakom hävdar att den nya symbolen tydligt står för ”modernisering”.