Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

GULDÅR Efter otaliga artiklar och krönikor om dagstidningarnas kris kan det kanske komma som en överraskning för vissa att 2006 var det mest lönsamma året någonsin för den svenska dagspressen. Men de feta annonsintäkterna i fjol säger rätt lite om hur den framtida ekonomin kommer att se ut.

Rapporten Dagspressens ekonomi, som presenterades av den statliga Presstödsnämnden i eftermiddags, innehåller en del motsägelser. Å ena sidan sjönk upplagorna med drygt 2 procent, vilket var en rekordkraftig nedgång. Å den andra slog vinsterna för tidningsbranschen alla rekord.

Totalt tjänade dagspressföretagen – gratistidningarna undantagna – 2,2 miljarder kronor i fjol. Nettomarginalen i branschen blev hela 12 procent, vilket är nästan dubbelt så mycket som snittmarginalen under de 30 år nämnden redovisat den här statistiken. Det är också, med råge, den högsta vinstgraden i branschen som någonsin uppmätts.

Vart fjärde tidningsföretag slog vinstrekord i fjol och nästan vart femte hade en marginal på över 20 procent. För tre år sedan var det bara vart tjugonde företag som hade en så hög lönsamhet.

Allra mest tjänade familjen Anders Nya Wermlands-Tidningen, med tillhörande lokaltidningar och den delägda Helsingborgs Dagblad. De passerade för första gången en miljard i omsättning och hade en vinstmarginal på osannolika 52 procent. 52 öre vinst på varje intjänad krona; inte så konstigt att NWT tillhört de företag som stått i fokus för konflikten på tidningsområdet, eftersom det också är en av de tidningsägare i Sverige som betalar lägst journalistlöner.

NWT:s extrema lönsamhet ledde till att koncernens totala vinst blev högre än för såväl Bonniers som Schibsteds och Stampens dagstidningsdivisioner. Nästan en femtedel av all vinst som dagspressbranschen gjorde i fjol hamnade hos NWT/HD.
Inte så konstigt då att både Karlstad och Helsingborg står i fokus för många av de lokala webbsatsningar som presenterats de senaste tio månaderna, från bland annat Expressen och Aftonbladet. Det blir alltfler som vill vara med och dela på det lokala guld som Ander-familjen sätter täljkniven.

Alla dagstidningar går dock inte lika bra. Vart sjunde företag gick med förlust även rekordåret 2006. Framför allt är det de mindre, presstödsberoende andratidningarna på flera orter som går knackigt, som Dala-Demokraten, Länstidningen i Östersund, Sydöstran och Folket.

Men det är fler än dessa som behöver oroa sig inför framtiden. De rekordsiffror som branschen som helhet redovisar är resultatet av en extrem annonskonjunktur, där annonsintäkterna för dagspressen steg med 6,6 procent i fjol, från redan höga nivåer. Men i år väntas ökningstakten halveras, för att nästa år nätt och jämt nå ett plus.

Och i en hårdare annonskonjunktur kommer kostnaden för den accelererande läsarflykten att bli mer märkbar – om tidningarna inte lyckas matcha det med en webboffensiv som ger utslag även i resultaträkningen. Flera av landets mest lönsamma tidningsgrupper har i dag extremt låg andel webbintäkter. Hos Stampengruppen var den i fjol två procent, hos NWT noll. Det räcker inte för den som vill hålla vinsterna uppe i framtiden.

Fler bloggar