Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

WEBBKONJUNKTUR Mitt i brinnande högkonjunktur minskade reklaminvesteringarna andra kvartalet i år för flera av de viktigaste medierna. Men nätet fortsätter upp, upp, upp.

TV-reklamen minskade med 0,9 procent, enligt dagens kvartalsrapport från Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM. Detta trots att nästan hela Sverige nu är digitaliserat och att de kommersiella kanalerna därmed fått fler tittare. För utomhusreklamen var fallet 11,6 procent, och i den upplagekrisande kvällspressen sjönk reklamköpen med hela 14,7 procent, eller en förlust av var sjunde reklamkrona. I och för sig i jämförelse med ett fotbolls-VM-år, men ändå: det är en mycklet kraftig nedgång.

Totalt sett stannade tillväxten på reklammarknaden på måttliga 3 procent, att jämföra med de 6,1 procent som var tillväxtprognosen för hela 2007 eller de 9,4 procent som reklamköpen växte med i fjol.

Det börjar alltså hacka i motorn, om man ser reklaminvesteringarna som en bra indikator på var i konjunkturkurvan ekonomin befinner sig.
Med ett, stort undantag. Internet.

Tillväxten för reklaminvesteringarna på nätet har, till synes, ingen hejd. Under andra kvartalet ökade volymen med 231 miljoner kronor, eller 32,8 procent. Totalt första halvåret är ökningen 38,2 procent – och om det fortsätter i samma takt under hösten kommer de samlade reklamköpen på nätet att för första gången passera 4 miljarder kronor i år och förmodligen landa på drygt 4,1 miljarder.

Under 2006 ökade internet sin andel av reklamintäkterna från 6,5 till 8,9 procent – och hittills i år har andelen ökat ytterligare, till hela 11,5 procent, vilket är lika mycket som storstadstidningarnas andel. Landsortstidningarna (15%) och TV (14,8%) är fortfarande störst, men enligt den prognos som IRM lämnade i somras kommer nätet att bli störst redan 2008.

Och i kulisserna väntar ett helt nytt digital reklamområde som ingen riktigt kan värdera: mobiltelefonerna. De svenska reklaminvesteringarna i mobilen är dock fortfarande blygsamma, bara 13 miljoner kronor andra kvartalet i år, enligt IRM.

Fler bloggar