Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

TITTARFLOPP Även i juni lade de svenska tv-tittarna mindre än en tredjedel av sin tid på public service.

Totalt blev SVT:s tittartidsandel i juni måttliga 31,3 procent enligt mätföretaget MMS, trots start för Allsång på Skansen, Ernst Kirchsteiger och Morden i Midsomer. Gapet till TV4 totalt är nu bara 5,4 procentenheter och det krävs en rejäl succé för de stora publikmagneterna för att SVT inte ska halka under 30 procentgränsen i sommar.

Det största problemet för SVT är att man tappar tittare i den stora gruppen 25-39-åringar, där SVT1 nu bara är fjärde största kanal – slagen av TV4, Kanal 5 och TV3. SVT är bara störst bland barn och pensionärer.

Bland SVT:s ”förlorade generation”, 15-24-åringarna, är TV6 nu lika stor som SVT1 och Discovery och MTV lika stora som SVT2.

De stora vinnarna jämfört med fjolårets junimätning är TV6, TV4 Plus, Discovery, Eurosport och Kanal 9. TV3 klarar sig också bra, med EM-kvalfotbollen som självskriven topp.

TV4:s tittartidsandel är något högre än i maj och gapet till SVT något mindre, men fortfarande harf fyran problem med att dra en trogen publik till nischkanalerna. Totalt har Tv4 med fem kanaler bland de 20 största, men det är bara huvudkanalen och Tv4 Plus som har en större publik: TV4 Film, TV4 Fakta och TV400 ligger fortfarande under en procent i tittarandel – och både TV4 Sport, TV4 Komdei och TV4 Guld har långt upp till 20 i topp.

Kanalerna med störst tittartidsandel juni 2007

1. TV4 20,4 %
2. SVT1 17,9 %
3. SVT2 10,6 %
4. TV3 9,1 %
5. Kanal 5 8,3 %
6. TV6 4,9 %
7. TV4 Plus 3,9 %
8. Discovery 2,3 %
9. Eurosport 1,6 %
10. MTV 1,3 %
10. Disney 1,3 %
10. Kanal 9 1,3 %
13. SVT Barnkanalen 1,2 %
13. SVT 24 1,2 %
15. TV4 Film 0,9 %
16. TV8 0,8 %
16. Cartoon 0,8 %
18. Animal 0,6 %
18. TV4 Fakta 0,6 %
18. TV400 0,5 %

Läs också:
4/6 Inte ens the Ark vände SVT.s siffror
6/5 SVT under en tredjedel av tittartiden
5/4 SVT sätter upp mål för tittarjakten
2/3 Sexan och åttan månadens uppstickare
5/2 Småkanalerna tar allt mer tittartid
7/1 SVT-skryt trots svajiga siffror