Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

STORAFFÄR Finnes: Världens största community. Sökes: en tredjedel av ägandet i Yahoo. Så har Newscorp tänkt kring en gigantisk bytesaffär i medievärlden. Men mer än en tanke blir det nog aldrig.

Rupert Murdoch och hans Newscorp håller flera tänkbara medieaffärer i luften just nu. Parallellt med försöken att ta över Dow Jones/Wall Street Journal har Newscorp fört samtal med Yahoo om en stor ägaraffär mellan Yahoo och Newscorps community Myspace. Det har framkommit i tumultet efter att vd:n Terry Semel tvingats bort från Yahoo.

Enligt förslaget skulle Yahoo köpa Myspace för 84 miljarder kronor och betala med Yahoo-aktier, som skulle ge Newscorp en 30-procentig ägarandel i Yahoo. Det skulle stärka Yahoo i konkurrensen med Google/Youtube – och för Murdochs del skulle det göra det möjligt att räkna hem en rekordartad vinst på Myspace, som förvärvades hösten 2005 för drygt 4 miljarder kronor.

Steget till en affär är dock mycket långt. Enligt The Times har samtalen på sin höjd varit ”trevande” – och de fördes dessutom med den ledning som nu avpolleterats. Huruvida Jerry Yang, som tagit över som vd för Yahoo, är det minsta intresserad av att sälja ut nästan en tredjedel av bolaget är en annan sak.

Fler bloggar