Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

BLOGGBOOM Metros satsning på en blogg där användarna får del av annonsintäkterna blev snabbt populär. Så många registrerade sig de första dygnen att portalen tvingats stänga för nya användare.

I måndags eftermiddag rullade Metro ut nyheten om lanseringen av den nya betalbloggen. I morse hade hela 2300 bloggar registrerats på sajten, vilket var mer än vad portalen klarade av. Tillsvidare är det därför stängt för nya registreringar, för att Metro ska kunna bygga ut kapaciteten. (Läs mer på Metrobloggen).

Metro betalar 3 öre per sidvisning, för de bloggar som når över 5000 sidvisningar per månad. Men Metro tillskansar sig samtidigt rätten att använda materialet på bloggarna i andra sammanhang, till exempel i tidningen.

För att många av bloggarna ska komma upp i höga trafiksiffror lär Metro dock behöva förbättra sorteringsfunktionen på portalen väsentligt. Jämfört med kvällstidningarnas bloggportaler eller portaler som Knuff är översiktligheten usel: bara några få bloggar exponeras – och om man väljer ett särskilt ämnesområde blir det inte så mycket lättare att få en översikt., i synnerhet som många bloggare valt att registrera sina bloggar under många ämnesrubriker.

Metros bloggidé har sina poänger. Men när det gäller användarvänligheten för läsarna, som trots allt är nyckeln till ekonomin, återstår mycket att göra. En topplista över antalet sidvisningar, till exempel.

Läs också:
18/6 3 öre per visning för inte bloggaren rik

Fler bloggar