Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

NITLOTT Nu är nomineringarna av tänkbara lejonvinnare klara i sex klasser i reklamtävlingen Cannes Lions – och priserna utdelade i två. Men för svensk del finns få anledningar att jubla.

Uppdaterad 20.30

Första tävlingsdagen i Cannes blev dyster för svensk del: ett ynka brons – och usel utdelning i nomineringarna.

Bronset stod Göteborgsbyrån Goss för, med sin direktreklam-kampanj för Langley Travel, som tidigare vunnit guld på reklamfestivalen i New York. Imponerande av Goss, som nu belönats tre år i rad i Cannes. De andra nominerade svenskarna – Åkestam Holst (Pause Ljud & Bild) och Storåkers (Rättvisemärkt) blev utan pris när direkt och pr-kategorierna hade prisutdelning i kväll.

Dagens stora motgång var dock praktfiaskor i den tunga tidningsklassen. Hela 204 svenska bidrag var inskickade i tidningskategorin, men inte ett enda vann juryns nåd. Med tanke på att det ifjol blev elva svenska nomineringar i klassen är det ett stort bakslag för de svenska byråerna. (Se alla nomineringar här). Lika dystert var det i radiokategorin: noll nomineringar.

Totalt sett har det bara blivit 14 svenska nomineringar i de sex kategorier som hittills är klara. Flest blev det i utomhus-kategorin med sju stycken: där är det framför allt Kings kampanj för SJ som gillas av juryn, men även Fan Club (Sydsvenskan), Forsman & Bodenfors (Cats), Storåkers Mc cann (Polarpriset) och Jerlov (Volvia) är nominerade.

I morgon kommer nomineringarna i internetkategorin, där det blev 22 nomineringar i fjol, och till helgen är det dags för film och titan-klasserna.

Nätkategorin kan möjligen återupprätta den svenska hedern, men annars pekar mycket på ett riktigt kännbart svensk fiasko i Cannes, trots hela 685 insända bidrag. Och att hitta någon annan förklaring än att det brister i kvalitet är svårt.

Läs också:
17/6 Reklamlejon utan klös i Cannes
15/4 Reklambaksmällan

Fler bloggar