Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

RÄCKVIDDSRAS För varje ny mätning av läsarantalet blir facit lite sämre för tidskrifterna. Årets första Orvestosiffror är dåliga nyheter för de allra flesta nischer – inte minst silikon- och serietidningarna.

Av de 191 tidskrifter som redovisas i Orvesto Konsument ligger sju kvar på samma räckvidd som i fjol, 62 ökar sin räckvidd – och hela 122 stycken minskar.

Minskningen gäller så gott som alla segment på den extremt överetablerade tidskriftsmarknaden. Till och med framgångsmaskiner som Mama och Populär historia börjafr nu hacka sett till räckvidden. Egentligen finns det bara fyra områden som klarar sig någorlunda helskinnade:

* Affärstidningarna (Både Affärsvärlden och Veckans Affärer ökar, liksom för övrigt Dagens Industri och min tidning, SvD Näringsliv. Därmed lär det inte bli något av den eviga diskussionen om att fusionera Afv och VA det här året heller, trots att det vore en ekonomiskt väldigt sund idé)
* Hälsotidningarna (I Form, PS! och Topphälsa ökar alla, men framför allt Aftonbladet Hälsa, med 114 000 läsare)
* Skvallerpressen (Hänt Bild ökar med 36 000, Veckans Nu med 16 000, Hänt Extra med 19 000, Aftonbladets Klick med hela 84 000)
* Biltidningarna (Inte alla, men många ökar: framför allt Auto Motor Sport (+15 000), men också Wheels, Bilsports specialtidningar och Classic Motor)

Sämst då? De flesta. Framför allt kvinnotidningarna, från Tara (-26 000) till Veckorevyn (-41 0009, men också grabbmagasinen, som Slitz (-38 000) och Moore (-19 000).

Riktigt stora ras noterar också några serietidningar. Kalle Anka störtdyker (-81 000), liksom Rocky (-24 000).

En röd tråd? Ingen direkt. Mer än den extrema trängseln i tidningshyllan.

Läs också:
18/1 Tidskrifterna tappar på bred front
12/10 Ica-Kurirens läsartal är i fritt fall
30/5 Tidskrifternas läsare räcker inte till

Fler bloggar