Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

MEDIESKRYT Att medier tar i ibland när det gäller de egna framgångarna är välbekant. Men en artikel om TV7 i dagens Aftonbladet slår något slags rekord.

I artikeln (ej på nätet) påstås att Aftonbladets TV7 ”ökar näst mest av alla kanaler i Sverige”. Nyblivna vd:n Helena Westin intervjuas och säger, på den klassiska slutfrågan om vad hon önskar allra mest just nu, att hon önskar ”att TV7 ska bli lika stora som TV4”.

Ja, önska kan man ju. Det gjorde även förre vd:n Stephen Mowbray i Aftonbladets årsredovisning för 2006. Han sade där att målet är att ”snart vara en av de sex största kanalerna”.

Ursäkta, men allt det där är snömos.

I april var TV7, för att sansa siffrorna en aning, Sveriges 37:e största tv-kanal, i nivå med kanaler som Jetix och Viasat Explorer. En genomsnittlig svensk tittade då 0,2 minuter per dag på kanaler. Det är 12 sekunder. På TV4 tittade svenskarna 34 minuter per dag, bara som jämförelse.

Vad handlar då all uppståndelse om? Jo, att mätföretaget MMS kommit med en ny kanalpenetrationsrapport, som visar hur stor andel av svenskarna som har TILLGÅNG till en viss kanal, det vill säga att man KAN se den om man vill. Och i den mätningen ökar TV7 kraftigt, till 29 procent – helt enkelt som en effekt av övergången till digital-tv, eftersom kanalen finns med bland frikanalerna i marknätet.

Detta säger absolut ingenting om hur många som verkligen tittar på kanalen. Den siffran kommer först nästa vecka, gällande maj. Och den lär fortfarande räknas i sekunder.

Om Aftonbladet verkligen vill skryta om sina tv-framgångar vore det mycket rimligare att skryta om den sensationellt snabba tillväxten för dess webb-tv.
Att blåsa upp 7:an på det sätt man nu gör framstår mest som väldigt desperat.

Läs också:
28/5 Granskningsnämnden slaktar TV7
21/5 Webb tv-tittandet växer för varje vecka

Fler bloggar