Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

VIDEOKONKURRENS En efter en meddelar de stora medieföretagen nu att de tänker lansera nya satsningar på videoområdet.

Den mest intressanta Youtube-utmanaren kommer från communityjätten Facebook, som släpper in video på sina sidor – tätt följt av nyheten att mediejätten Vivendii höst ska lansera en portal för musik, video och spel, enligt Reuters.

Även AOL, som inte precis varit snabba ombord på videoklipptåget, kommer nu att lansera sin satsning UnCut, skriver bloggen Beet TV. UnCut har funnits inofficiellt ett tag, men ska nu ut på marknaden i stor skala.

Affärstidningen Business Week tänker satsa på en mer nischad variant: en näringslivinsriktad videosajt, skriver Media Week.

CBS ska inte lansera en egen Youtube-variant, utan satsar istället på att göra videomaterial tillgängligt så att publiken själv kan lägga ut på bloggar och communitysidor, skriver World Screen. Och Google ska börja med videoklipp på sina nyhetssidor.

Youtube själva då? De smyglanserar en mer exklusiv, nedladdningsbar videospelare. Något som kan tyckas strida mot hela ursprungsidén om enkelhet prioriterat över teknisk kvalitet, men inför hotet från Joost och alla andra kvalitets webbtv-satsningar krävs det sannolikt ett tekniskt motdrag.

Fler bloggar