Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

UPPLAGERAS Nästan en miljon färre sålda tidningsexemplar på bara sex månader. Som väntat blev dagens redovisning av upplagor för den amerikanska dagspressen en riktigt dyster historia.

Minus 2,1 procent på vardagar. Minus 3,1 procent på söndagar. Och detta i jämförelse med upplagetal som redan minskat i fyra år i följd. Så svart var bilden när Audit Bureau of Circulation redovisade de så kallade FAS-FAX siffrorna i dag. Totalt sjönk den betalda tidningsupplagan från 45,9 till 45 miljoner.

Några få undantag fanns – och ironiskt nog de två största. Dels Gannett Co:s USA Today, som ökade sin upplaga med 0,2 procent till 2,27 miljoner, dels Wall Street Journal, vars formatminskning – till nya smeknamnet ”Small Street Journal” – tydligen fallit läsarna i smaken. Tidningen krymptes och förändrades vid årsskiftet och satsade mer på nyheter på webben, medan tidningen fick mer analysfokus. Det – och en kraftfull marknadsföringskampanj – ledde till att upplagan ökade med 0,6 procent till 2,06 miljoner.

Ökade gjorde också hårt prövade Philadelphia Inquirer och de båda kvällstidningarna i New York: Daily News (+1,3 procent) och New York post (+7,6 %, vilket gjorde att Post passerade ärkekonkurrenten och klättrade till 725 000 ex).

Annars var det som väntat mest minskningar – och en hel del riktigt kraftiga sådana. Dallas Morning News förlorade hela 14,2 procent av upplagan och ramlade ut från listan över de tio största tidningarna. Star Ledger i Newark tappade 6,1 procent, Newsday 6,9 procent, Miami Herald 5,8 procent, LA Times 4,2 procent, Washington Post 3,4 procent, Boston Globe 3,7 procent, San Fransisco Chronicle 2,5 procent och Chicago Tribune, som nyligen såldes och där 300 anställda blivit uppsagda, 2,1 procent.

Ytterligare dåliga nyheter är att annonsförsäljningen för dagstidningarna minskat 4,5 procent första kvartalet 2007.

Och detta i en högkonjunktur, kan ingen analytiker låta bli att påpeka.

Så här ser upplagesiffrorna ut för de tio största amerikanska tidningarna:

USA Today: 2,27 miljoner ex (+0.2 %)
Wall Street Journal: 2,06 m (+0.6 %)
New York Times 1,12 m (-1.9 %)
Los Angeles Times 815 000 (-4.2 %)
New York Post 725 000 (+7.6 %)
New York Daily News, 719 000 (+1.4 %)
Washington Post 619 000 (-3.5 %)
Chicago Tribune 567 000 (-2.1 %)
Houston Chronicle 503 000 (-2 %)
Arizona Republic 434 000 (-1.1 %)
Dallas Morning News 412 000 (-14,3 %)

(Läs ytterligare rapporter om upplagesiffrorna från Editor & Publisher och Bloombergs)

Läs också:
28/4 Ännu en svart måndag för USAs dagspress
23/2 Svart dag för trycksvärtan
30/10 Botten ur USA:s tidningsmarknad