Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

GRATISSATSNING Flera av de allmänna gratistidningarna i storstäderna i Europa har det tungt just nu. Men samtidigt satsar de nischade gratistidningarna på nya marknader.

Att bara vara gratis räcker inte alltid. Den breda, nyhetssummerande gratistidningen har det tungt på flera marknader när det dyker upp alltfler som vill slåss om läsarna och annonspengarna. Ungefär var fjärde utdelad dagstidning i Europa är i dag gratis; då blir det allt viktigare att sticka ut.

De som har störst möjligheter att expandera i det läget är de tidningar som satsar på en tydlig egen nisch – eller på att komma ut de dagar eller den tid på dygnet då det inte är lika hård konkurrens.

En nisch där det är tillväxt just nu är affärsområdet. I fjol kom en ny gratistidning i Schweiz och nu meddelar Londons gratisutdelade affärstidning City AM att de tänker satsa på expansion. Med start i Edinburgh inom kort ska tidningen lanseras i åtta nya städer i Storbritannien. (Läs mer hos Sunday Herald. Via Newspaper Innovation)

City AM lanseradesw hösten 2005 i Londons affärsdistrikt och kommer ut i nära 100 000 exemplar. Den ägs i ett eget förlag och står därför utanför gratisslagsmålet mellan News International och Associated Newspapers i London.

Läs också:
29/4 Sopgrävande journalistik