Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

WEBBSTATISTIK Google: 528 miljoner, Microsoft 527 miljoner och Yahoo 476 miljoner. Så ser topplistan ut över företagen vars sajter drar flest unika besökare.

Den knappa – och historiska – tätplatsen för Google beror på två saker. Dels en allmänt snabb tillväxt (+13 procent), dels att You Tube numera är inkluderad i Googles statistik. Det gör att Google klättrade förbi Microsoft, som ökade med fyra procent, och Yahoo, som bara ökade med en procent, enligt ComScores mars-siffror.

Fyra på listan är Time Warner, med 272 miljoner besökare. Besöksraketer längre ner på listan var Facebook, Xanga, reunion.com och Metacafe. Statistiken bygger på en enkät bland två miljoner webbanvändare (läs mer om resultat hos San Fransisco Chronicle).

Men det finns mer intressant att hämta i Comscores vårsiffror. Till exempel vilka nischer det är som växer snabbast: tonårssajter, hem/bostad och bil/motor är de tre områden som ökar sina besökssiffror mest, med en tillväxt på runt 15-25 procent. Detta samtidigt som tidskrifterna och pappersannonseringen på de här områdena går svagt.

Fler bloggar