Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

UPPLAGOR När dagspressupplagorna i USA sjönk med 2,6 procent 2005 beskrevs dagen då siffrorna släpptes som ”svarta pressmåndagen”, alternativt ”dagen på dagstidningen började dö”. I dag längtar utgivarna tillbaka till de siffror som redovisades då.

I fjol var tappet nämligen nästan lika stort: 2,5 procent, med minussiffror för 22 av de 25 största tidningarna. Och preludiet till de siffror som ska presenteras nu på måndag ekar mer än någonsin av en dödsmarsch. En minksning på ytterligare 2,5 procent på vardagar och 3 procent på söndagarna är det vanligaste stalltipset. Därmed har mer än vart fjortonde tidningsexemplar gått förlorat på bara tre år.

Flera stora tidningar väntas redovisa upplageminskningar på fem procent eller mer, bland dem Dallas Morning News, Miami Herald, New Jersey-tidningen
Star Ledger och djupt krisdrabbade San Jose Mercury News. Läs mer om prognoserna hos Editor & publisher.

Hur stort fallet blir för kvalitetstidningarna i de största städerna är inte känt, men att döma av den upplagevarning som New York Times redovisades i samband med årets första kvartalsrapport har upplageutvecklingen knappast vänt. McClatchy-koncernen talade häromdagen om ett vardagstapp på 3,6 procent. Ett av få undantag är Wall Street Journal, som redovisat en ökning på 0,6 procent.

Samtidigt ökar tidningarnas webbtrafik: totalt med 5,1 procent första kvartalet, enligt tidningsutgivarorganisationen NAA. En liten tröst i papperseländet.

Läs också:
23/2 Svart dag för trycksvärtan
30/10 Botten ur USA:s tidningsmarknad