Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

PAY-PER-VIEW För några veckor sedan hävdade Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin att tidningen måste våga börja ta betalt för mer av innehållet i nätet. I dag kan vi se resultatet.

”Jag vågar börja låsa in mer material på nätet redan i morgon. Och
det vore ingen katastrof om vi tappade 200 000 besökare per dag”. Så sade Anders Gerdin i en intervju mde Resumé i början av april.

Aftonbladet, som är landets största mediesajt, har varit föregångare när det gäller att kunna ta betalt för redaktionellt innehåll på nätet, med exempelvis Viktklubben och reseguider på nätet. Men nyhetsmaterial och det som för tillfället toppar sajten har alltid varit tillgängligt för alla.

Nu syns dock exempel på den nya betalningspolicyn. Dagens toppnyhet i papperstidningen, om 1-årige Alex som dog efter en tarminfektion, utan att ha fått vård på sjukhus, toppade även aftonbladet.se under flera timmar i dag. Men artikeln var låst och kunde enbart läsas av Plus-abonnenter.

Ett test – eller början på ett nytt sätt att skilja på papper och nät, för att möta den fallande pappersupplagan?

Fler bloggar