Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

E-PAPPERSDRÖMMAR Tidningsutgivarnas allra våtaste teknikdröm – e-papperet – kommer snart att erövra världen. Några små detaljer, bara.

I veckans nummer av Dagens Media (ej på nätet) finns en underhållande notis om försöken med e-papper, som just nu drivs i Sundsvalls Tidnings regi, med TU som entusiastisk ekonomisk uppbackare.

Rubriken ”E-pappret slår igenom om två år” har dock vissa förbehåll, förstår man av citaten från projektledaren Svenåke Boström – och då ska man ändå veta att han är den mest e-pappersfrälste vi har här i landet.

Så här säger han: ”Alla som var med i testet kan tänka sig att läsa tidningen på det här sättet inom några år, när tekniken är bättre utvecklad”. Problemet, tvingas han konstatera, är att det är ganska mycket kvar att åtgärda. Som till exempel att navigeringen är alltför komplicerad, gränssnittet inte särskilt användarvänligt – och att skärmarna fortfarande inte är i färg.

Men när bara det är löst är ”en masslansering nära”, hävdar Boström.

Vi är några stycken som tillåter oss att tvivla.

Fler bloggar