Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

WEBB-TV TV-marknaden kommer aldrig att bli densamma, hävdar skaparna bakom Joost om sin nya satsning. Om startryktena är sanna innebär det att vi bara har några få dagar kvar i den gamla tv-världen.

Skype-männen Niklas Zennströms och Janus Friis nya webb tv-plattform Joost tycks närma sig sin sändningspremiär. Enligt New York Times sker starten på tisdag den 1 maj. Fast en viss osäkerhet gäller nog kring den prognosen. ”Startar snart” står det fortfarande på Joost-sajten.

Enligt NYT har Joost fått ihop en imponerande lista med annonsörer. Eller rättare sagt sponsorer, för det handlar naturligtvis inte om traditionella reklamavbrott i dessa reklamtrötthetstider, utan mer om programfinansiering. Microsoft, Sony, Unilever, HP, intel, Motorola, GM, taco Bell och US Army är bara några av sponsorerna från starten, som får sina sajter tydligt exponerade, via kreativa reklamlösningar.

Innehållet då? Om det vet vi fortfarande inte mycket mer än att Viacom/Paramount är rättighetspartner. Så vi kan bara citera radiochefen Ove Joanson: ”Den som har teve får se”…

Läs också:

20/2 Så ska Joost konkurrera ut You Tube