Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

MEDIA NORGE Norges Konkurrensverk utfärdar två stora varningar med den stora dagstidningsfusionen som Schibsted står bakom: dels när det gäller tryckerimarknaden, dels när det gäller rubrikannonserna.

Bildandet av den nya dagstidningsjätten Media Norge, kontrollerad av Schibsted och med Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad och Faedrelandsvennen som ingående tidningar, möter fortsatta problem.

I går meddelade Schibstedkoncernen att den säljer sin ägarandel i Adresseavisen, för att på så sätt komma under den magiska 33,3-procentsgräns som finns för hur stor del av den samlade tidningsupplagan i Norge som en koncern får kontrollera.

Det är dock inte säkert att detta räcker. Konkurransetilsynet varslar nu om att de kommer att ha invändningar mot affären, för att den nya koncernen får en alltför dominerande roll – både när det gäller tryckbranschen och när det gäller rubrikannonserna (köp- och sälj, platsannonser, bostad, motor mm). Det är bland annat den urstarka positionen för finn.no som spökar för Schibsted i sammanhanget.

(Läs mer hos norska Kampanje och Dagens Medier)

Nu återstår att se hur hård tilsynet är i sitt utlåtande – och vad Schibsted är berett att göra på tryckområdet.

Det ska också bli intressant att se om svenska Konkurrensverket kommer att läsa sin norska systers rapport inför granskningen av den stora Stampenaffären. Där, om någonstans, blir det ju en stark tryckeridominans inom landsortspressen.

Läs också:
15/2 Aktiekupp räddar norska jättefusionen
15/2 Avgörandets dag för norska fusionen
13/2 Schibsteds besvärliga matematik
12/12 ”Tidningsfusionen hotar demokratin”
3/11Nordisk nervositet höjer affärstempot
21/9 Media Norge blir värt 8,1 miljarder
6/9 En borta, fyra kör vidare i Norge
1/9 Ett steg närmare norsk storfusion
21/8 Norsk fusion med förhinder
4/8 Dags för nästa stora dagstidningsaffär