Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

TV-KLIPP Vem drog flest tv-tittare på nätet: världens sämsta golfspelare eller en snuttifierad statsminister?

Via Beta Alfa uppmärksammas jag på att en svensk videosajt för förata gången uppnått över en miljon visningar på ett klipp. Klippet i sig är inget märkvärdigt: en mix av golftabbar,
mest ur amerikansk tv. Men via spridning viralt och via många bloggar
har länkklickandet nått en ansenlig volym. Och det finns onekligen en
viss bisarr humor i att nästan lika många sett på Bubblares golfklantar
som på ett avsnitt av Ordförande Persson

Ännu märkligare är det dock att SVT inte kan redovisa hur många som sett på Persson-material på svt.se. Vi vet att i snitt 1,5 miljon sett avsnitten på tv, inklusive repriser, men trots att jag efterlyst statistik över antalet streamade bildvisningar på webben den senaste veckan har SVT inte kunnat redovisa detta. De talar bara om att det är ”på Melodifestivalnivå”, men några siffror finns inte.

Om vi ska ta webb-tv på allvar krävs det bättre publikredovisningen även av webbtittandet.

Sidospår: Aftonbladets kultursida föreslår i dag att SVT bör ge hela Perssonmaterialet till två filmare: en som ska göra en nidfilm, en som ska göra en hyllningsfilm. För att visa på urvalets och redigeringens betydelse. Men varför inte ta steget fullt ut: lägg ut rubbet på svt.se och låt sedan publiken klippa ihop sin egen film. Så kan vi få en mångfald av varierade Perssondokumentärer på sajten…

Fler bloggar