Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

MOBIL-TV Underskatta aldrig sportens betydelse för att driva publik till nya medier. Det har Telia uppenbart förstått.

I måndags kunde SvD Näringsliv avslöja att Telia tecknat ett fyraårigt avtal som ger bolaget rätt att sända allsvensk och landslagsfotboll till mobilerna, både direkt och i sammandrag. Om avtalet hunnit träda i kraft hade det alltså gått att se höjdpunkterna från kvällens EM-kval mot Nordirland direkt i telefonen.

Nyheten ger vissa dèja vu-vibbar: lät det inte likadant inför fjolårets fotbolls-VM, fast då i 3:s telefoner? Jo, att använda fotboll som dragplåster in i mobiltevens underbara värld har varit ett mantra för både teleoperatörer och rättighetsinnehavare under ganska lång tid nu. Men det var inte många tusen som såg VM-målen i mobilen – och snacket om genombrottet för mobil-tv fick förlängas ytterligare en period.

Men nu finns det mer som talar för att det ska börja hända saker. Användarintresset har ökat via alla tester och nya tv-mobiler och om Telia kan utnyttja suget kring allsvenskan, fotbolls-VM i Kina och Em-kvalet till att få fart på datatrafiken i mobilnäten kan publiksiffrorna öka snabbt.

Fotboll och ishockey är ju det klart mest effektiva sättet för en ny medieaktör att locka till sig publik. Det är bara att titta på nya tv-kanalen Kanal 9 som exempel. När den hette One och satsade på drama och dokumentärer hade den noll tittare och låg bortglömd i ett hörn i det digitala marknätet. Men när ägaren SBS bytte namn på den och slängde in lite sporträttigheter från Canal Plus tog det snabbt fart.

Via Royal League-matcher i fotboll och slutspelsdramatik i ishockey har kanalen rekordsnabbt hittat sin publik. 50 av programmen i mars har dragit mer än 50 000 tittare, med en toppnotering på 215 000, vilket gör att den helt nya kanalen redan konkurrerar med Eurosport, Discovery och MTV om en plats bland de tio största tv-kanalerna i Sverige.

Sport funkar. Så varför inte mobilt?