Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

GRATISTIDNINGAR Aftonbladets Punkt SE går sämre än väntat – intäktsmässigt. Annonsförsäljningen går ”mycket långsamt”, konstaterades på Schibsteds kapitalmarknadsdagar i dag.

Redan när Aftonbladet presenterade sitt resultat för 2006 konstaterade vd Carl Gyllfors att tidningen räknar med att förlora mer än 100 miljoner kronor på Punkt SE under 2007. Under 2006 beräknades lanseringen av tidningen och tv-projektet TV7 ha gått på ungefär lika mycket pengar.

Siffrorna börjar därmed stiga raskt över de totalt 130 miljoner kronor Aftonbladet sade att man budgeterade med i förlust för 2006-2007, när tidningsprojektet presenterades i september. Då var målet att Punkt SE skulle gå med vinst 2009; om det fortfarande är det får väl vara osäkert. Men vid dagens kapitalmarknadsdag för Schibsted konstaterade Sverigechefen Gunnar Strömblad att annonsförsäljningen går mycket trögt, vilket är första indikationen på att det finns visst grus i gratismaskineriet.

Samma motstånd fanns det ju även för City när den lanserades för drygt fyra år sedan – trots väldigt kraftiga annonsrabatter. Punkt SE har haft uppbackning av Aftonbladets olika annonspaket, men har ändå inte lyckats färsla marknaden.

En förklaring är avsaknaden av starka räckviddssiffror. I premiärmätningen, gjord samma vecka som tidningen lanserades i fjol, nådde den 161 000 läsare i Stockholms A-region, vilket är ungefär hälften av vad Stockholm City nådde i sin första mätning efter lanseringen.

Punkt SE:s mål är att bli lika stor som City inom tre år, vilket knappast blir lätt att uppnå – och framför allt inte billigt. Ju hårdare gratiskonkurrensen blir, desto mer måste tidningarna öka sin tryckta upplaga för att nå den räckvidd som eftersträvas. Under 2006 ökade till exempel Metro Stockholm sin upplaga med 4,3 procent utan att öka i räckvidd – och nådde därmed sin lägsta nivå hittills när det gäller antal läsare per tryckt exemeplar.

Punkt SE ökade sin tryckta upplaga i januari med 25 procent och ska öka med 25 procent till i vår. Det kostar – och om det inte ger snabb effekt annonsmässigt blir det lätt att kalkylerna spricker.

Hela presentationen från Schibsteds kapitalmarknadsdagar finns att ladda ner här.