Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

KABELAFFÄR Den svenska tv-verksamheten – i synnerhet de reklamfinansierade kanalerna TV3, TV6 och TV8 – är ett av MTG:s största problembarn. Med dagens avtal med Comhem hoppas Viasat kunna öka tittarbasen.

På listan över Sveriges 20 största tv-kanaler finns Viasat på fjärde och sjätte plats, med TV3 och TV6 – med drygt en tiondel av den sammanlagda tittartiden. Betydligt längre ner på listan, på 15:e plats, finns TV8.

Tillväxten för Viasats kanaler är dock svag, både när det gäller publik och reklamintäkter – och verksamheten har varit ett sänkte för MTG-aktien i de senaste delårsrapporterna.

Ett sätt att bemöta detta är att öka tillgängligheten för kanalerna. I november togs ett stort steg, då TV8 fick tillträde till Canal Digitals utbud. I dag kom nästa, då Comhem meddelade att de släpper in en rad av Viasats kanaler.Det innebär bland annat att TV8 tar plats i Com Hems analoga basutbud och TV3, TV6, ZTV, Viasat Explorer och Viasat Golf i Com Hems digitala utbud.

Fortfarande kvarstår dock marknadens största mysterium ur tv-tittarnas horisont: att TV3 (och TV6) inte finns med hos Canal Digital (och Telia) och att Kanal 5 inte finns hos Viasat. Och den enda vinnaren på det heter förstås Boxer.

Läs också:
1/11 Viasat och Canal Digital blir kompisar

Fler bloggar