Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

UTMANARE Beskedet i förra veckan om att flera mediejättar tänker lansera en ny webbvideotjänst till sommaren, med ”mestadels gratis material”, får storannonsörerna att göra vågen.

Problemet med det nya tv-tittandet på internet. åtminstone enligt de kommersiella aktörerna, är att det saknats naturliga reklamplattformar. Nya kanaler som Joost, med samarbetspartnern Viacom, kan ändra på det, men ännu större förväntningar finnns det bland annonsörer på den webb tv-plattform som NBC och News Corp ska komma med till sommaren. Den ska göra det möjligt att titta på video och tv-serier på AOL, MSN, My Space och Yahoo – mestadels gratis, men finansierat av reklam
(Läs mer hos Wall Street Journal.)

Advertising Age rapporterar i dag hur storannonsörerna reagerat på NBC/News Corp-beskedet: med stor entusiasm. Annonsörer som GM och Esurance tackade ja till annonsering efter bara ett par timmar. Ett gemensamt reklamformat för tv-serier på nätet – oavsett sajt – är en våt dröm för branschen. Nu återstår bara för NBC och News Corp att visa upp tjänsten…

Läs också:
25/3 Tv-bolagen har nedladdningsångest
18/3 Bakom krigsförklaringen mot You Tube
20/2 Så ska Joost konkurrerna ut You Tube

Fler bloggar