Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

ÅRSSIFFROR Det kom 153 nya tidskriftstitlar i fjol. Det märks i upplagesiffrorna. Den hårda konkurrensen får många titlar att tappa ordentligt.

På tidskriftssidan är bilden något mer varierad än på den nästan rakt igenom nattsvarta dagstidningsmarknaden. Det totala antalet tidskrifter är rekordhögt och totalupplagan ökar, men för många stora titlar innebar den extremt konkurrensutsatta marknaden stora ras i upplagan.

Familjetidningar och hem- och inredningstidningar, som tillsammans står för nästan hälften av branschens annonsintäkter, tappade båda kraftigt i upplaga, med ras för nästan alla de stora titlarna. Allers backade med 8 900 ex, Hemmets Journal med 5 400, Hemmets Veckotidning med 7 700, svårt krisdrabbade Ica-kuriren med hela 22 300, Året Runt med 5 200, Allt i Hemmet med 8 000, Allt om trädgård med 8 700, Drömhem & trädgård med 5 200 och Sköna Hem med 5 300. Mot strömmen går Residence med ett plus på 8 100.

Bättre gick det för föräldratidningar, hälsotidningar och kvinnotidskrifter, med starka siffror för de nylanserade titlarna som M Magasin (72 500 ex) och Glamour (60 400). Andra titlar som ökade i de segmenten var Topphälsa (med en jätteökning på 12 900 ex), Amelia (+3 100), Tara (+2 700), Vi föräldrar (+4 900), Mama (+ 1 300) och Plaza Kvinna (+ 1 800). Vecko-Revyn fortsätter dock att backa: minus 4 000 ex. Även skvallersegment gick tillbaka, med minussiffror för nästan alla titlar. I sitt eget segment ökar vovvemagasinet Härliga Hund rejält, med 4 300 ex.

Manstidningarna Slitz (- 5 600), FHM (-5 900) och Café (-7 000) har det alla motigt. Det har även medietidningarna: Resumé backar med 900 ex (hela 3 100 ex under andra halvåret) ner till modesta 8 600 ex, Dagens Media med 900 till blygsamma 7 100 ex och Medievärlden med 1 000 till 10 300 ex. Affärspressen ökar – mest Affärsvärlden, tack vare sin nya Sif-distribution, medan It-pressen minskar.

Om man tittar på nyetableringarna utöver M och Glamour är det slående hur få titlar som kommer upp över 20-30 000-nivån. Family Living stannar på 25 000, DIn Teknik på 27 200, Red Tee på 16 200 och samhällsmagasinet Fokus på blygsamma 13 600 ex, varav en tredjedel är friex, en tredjedel lösnummer och en tredjedel kraftigt rabatterade prenumerationsex.

Den som vill se hela upplagestatistiken hittar den här.