Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

COMMUNTIYFEBER Ännu har det inte offentliggjorts något miljonköp av en svensk community i dag. Men klockan är ju bara drygt 8 på morgonen…

På IDG-ägda nyhetssajten What görs en bra sammanställning av de förvärv som skett på community-marknaden och av de sajter som ”finns kvar” att köpa, för alla de mediehus som konstaterat att inredningen inte är komplett utan en schyst webb-mötesplats.

Här är några av de hetaste uppköpsobjekten som listas: ungdomssajten Hamsterpaj, som ligger stadigt på 300 000 unika webbläsare per månad i besöksstatistiken, den virtuella communityn Playdo, mingelsajterna Piccadoo och Sthlmsfinest.

Listan kan göras längre. Jesper, som ligger någonstans mellan Bubblare och Hamsterpaj, har säkert en del spekulanter. Snabbväxande Playahead-lillasystern Kamrat likaså. Ett tänkbart uppköpsobjekt är förstås Livsstilsnätverket, med sajter som Glife, Nattstad och Tjuvlyssnat. Enligt egna uppgifter har de som mål att börsnoteras inom ett par år, men ett uppköp är en rimligare utveckling. Livstilsnätverket har enligt Kiaindex i dag drygt 450 000 unika webbläsare per vecka, mycket tack vare succén för Tjuvlyssnat. Sajten Grannar, en samlingsplats för ”hemnära tjänster”, har ockswå en intressant profil i sammanhanget.

Många köpare ruvar säkert också på planer för sportcommunities som Sportnik och Klubben Online (N3 Sport)

Min spådom för vilka nischer som är hetast kvarstår: det är lokalt, sport och mode. Med familjesajterna som en vass uppstickare.

Och i alla diskussioner om communityköp måste man alltid ha kvar Lunarstorm, trots allt, på listan över potentialla uppköpskandidater…eller uppköpare.