Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

NEDSKÄRNINGSDIMRIDÅER Sveriges Radio ska spara och minska antalet anställda. Detta likställs i ett synnerligen inlindat pressmeddelande med att ”värna lyssnarna”. Men det är ganska uppenbart att styrelsen i det här fallet inte har några kläder på sig

När Sveriges Television hösten 2003 beslutade om ett sparpaket motsvarande 400 tjänster kamouflerades detta av vd Christina Jutterström i ett smått klassiskt pressmeddelande som talade om ”den största investeringen i företagets
snart 50-åriga historia”, om ”mer pengar till programverksamheten” och
”ökad flexibilitet”.

När Sveriges Radio nu, av allt att döma, står inför en ny hårdbantning, är strategin densamma. I det pressmeddelande som skickades ut tidigare i kväll slår styrelsen fast att de ”värnar lyssnarna”, genom att ta beslut som balanserar företagets ekonomi.
Bakom dessa dimridåer döljer sig hårda besparingar och personalminskningar. Hur stora kommer att meddelas först senare i vår.

I styrelsebeslutet läggs hela skulden för SR:s dåliga ekonomi på riksdagen, för att det anslag SR fått – eller rättare sagt: den årliga uppräkningen av detta – inte räckt för att täcka SR:s kostnadsutveckling. Styrelsen kallar detta underfinansiering; man kan också hävda att SR levt över sina tillgångar.

Att skylla på politikerna är dock riskabelt, i det läge som public service nu befinner sig i, med en stundande utredning som ska titta på hur SVT, SR och UR ska kunna utnyttja sina resurser mer effektivt. Styrelsen lär inte kunna räkna med någon större förståelse från politikerna för att den själv skjutit problemen framför sig.

Den styrelse som tillsattes efter vd-krisen med Joachim Berner skulle vara den mest professionella hittills. Men den har inte agerat professionellt. Först styrde den mot dab-undergången utan reservplaner, när försöken att utpressa politikerna misslyckades. Sedan har omorganisationen och utbudsflrändringen i projektet SR2010 blivit en oändlig långbänk, som skapat missnöje och förvirring inom företaget.

Nu ser 2007 ut som det mest kaotiska året sedna den nya styrelsen och vd tog över. Nya program, ny organisation, nytt sparpaket och nytt politiskt läge. Och om detta har styrelsen inget annat att säga än att de ”värnar lyssnarna”. Det inger knappast förtroende.

Fler bloggar