Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

FIASKO? Lars Adaktussons programpremiär i TV8 lockade 20 000 tittare. Det är 405 000 färre än i hans sista Agenda i SVT i oktober 2005. Men Adaktusson bör ha varit medveten om att han skulle tappa de flesta av sina tittare i och med bytet av tv-kanal.

När det blev känt att Lars Adaktusson skulle lämna SVT för TV8 och ett eget magasinsprogram skrev jag att han ”som mest kan hoppas på mellan 20 000 och 40 000 tittare i starten.” Det blev 20 000 för premiären och 10 000 för den sena reprisen, enligt dagens siffror från mätföretaget MMS. Därmed fick han internspö av programmet Världen i fokus, med 25 000 tittare, tidigare på kvällen. Han fick också stryk av kanaler som TV4 Plus (som drog 85 000 tittare samma tid) och Discovery (45 000).,

Siffrorna är dock normala för TV8. Under hela 2006 hade kanalen aldrig mer än 50 000 tittare på ett enstaka program. Fredrik Virtanen och Bert Karlsson har som mest haft 35 000 respektive 45 000 tittare på sina talkshows.

Möjligen hade TV8-ledninge hoppats att den utökade penetrationen (det är fler som kan få in TV8 i dag) i kombination med den offensiva marknadsföringen av Adaktusson-premiären (både via reklamsatsningar och via nyhetsläckor till kvällspressen) skulle få upp premiärsiffrorna något, men det lär säkert ta lite tid för tittarna att hitta till programmet.

Kanalen är ju fortfarande väldigt liten. Årssiffrorna för MMS visar att den i fjol var den 22:a största kanalen, med en genomnittlig tittartid per dag på bara 0,5 minuter sett till hela tv-publiken. Siffrorna är dock på väg uppåt: december var kanalens bästa måpnad hittills, med plats nummer 18 och en tittartid på 0,8 minuter. 1,6 procent av svenskarna såg då minst 5 minuter på kanalen en genomsnittlig dag.

Läs också:
16/11 Frihet hellre än tittare för veteranerna

Fler bloggar