Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

REKLAMBUDSKAP Vet ni vad? Hästens ska höja priset på sina sängar. Det är säkert – och inte bara ett reklamtrick.

I helsidesannonser i dag har Hästens satt ett datum på när nästa prishöjning ska ske (det är om en dryg vecka, om ni undrar). För alla som genomlidit Hästens reklamfilmer känns det som en befrielse. (Ni minns säkert konceptet: en man har somnat i en Hästens-säng och väcks av en försäljare som säger att han måste stiga upp, eftersom de ska skylta om inför prishöjningen – vilket naturligtvis får honom att slå till på en gång.

Tricket med prishöjningen har Hästens kört i åratal – åtminstone sedan 2001. Den nuvarande filmen, som rullar flitigt, har gått med samma utseende sedan i juni 2006.
Så: antingen höjer Hästens sina priser väldigt ofta. Eller utgår de från att tittarna fattar att innehållet bara är ironi.

Fler bloggar