Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

ÅRETS KAMPANJER De kanske inte vinner guldägg och guldpalmer. De kanske inte ens var bäst. Men här är reklamkampanjerna som betydde mest under 2006:

Folkpartiets löpsedlar

Egentligen var det Alliansens gemensamma annonser med rubriken ”Vi är överens om detta”, som var valrörelsens viktigaste reklamkampanj. Där lånade de vänsterblockets partisymboler, sköt in sig på dess svaga – och lade grunden för en valspurt där enigheten i regeringsfrågan blev till den viktigaste valfrågan.
Men i ljuset av dataintrångsskandalen är det ändå folkpartiets löpsedelsannonser vi minns mest av valreklamåret. De var valrörelsens fräschaste och bästa, fram till den dag inloggningsskandalen briserade. Efter det gick det inte att se en fp-affisch utan att i huvudet börja formulera parodier på budskapen om buggning och hårdare tag.

Nike: Joga bonito

Fotbolls-VM var, efter Super Bowl, årets reklamhändelse – och sportjättarna gjorde allt för att åstadkomma de största snackisarna. På planen vann Puma, men på nätet vann Nike, bland annat tack vare Zlatan Ibrahimovics tuggummitrick. Det framfördes i en av flera reklamdokumentärer där magistern Eric Cantona visade hur man ska behålla glädjen i fotbollen. Zlatan tuggar, spottar ut, kickar den kletiga kulan några gånger med högerfoten och lättar sedan upp den i luften och fångar den i munnen. Innan han med ett stort leende levererar payoffen i alla Nike-filmerna: Joga bonito, spela vackert.

Diet Coke + Mentos

Just nu lägger Coca-Cola mångmiljonbelopp på en ny, sliskig imagekampanj. Men det enda folk talade om i reklamväg för colan under 2006 var de fontänfilmer som sprutade över internet – och framför allt den monumentala effektfilm som hobbyskådisarna och webbentusiasterna Fritz Grobe och Stephen Voltz åstadkom i en skogsdunge i Maine, med hjälp av 110 flaskor Diet Coke och ett antal rör Mentostabletter. Mentos jublade över uppmärksamheten, medan Coca-Cola var mer avvaktande. Men framför allt visade den att vad som helst kan hända med ett varumärke när det hamnar i användarnas händer.