Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

I BACKSPEGELN Gör-det-själv, gratis och alltmer nischat. Så såg Medie- och reklamåret 2006 ut. Här är de tio tyngsta händelserna och trenderna i snabbspolning.

Hemgjort för miljarder
Affärslogiken bakom de sociala succésajterna på nätet är inte som i andra branscher. Här gäller regeln: bli populär först, ordna affärsmodellen sedan. Och när man blivit så populär som My space och You Tube blev 2006 var förhandlingsläget extremt gynnsamt, vilket bland annat fick Google att betala 6,6 miljarder för rätten för att få placera en sökruta på My space. Och det dubbla för hela You Tube.

Läs bland annat:
2/4 Hemmavideo är årets hit

Reklamboom på nätet
Redan 2005 gick internet förbi dagstidningarna om man mäter i hur mycket tid svenskarna lägger på medierna och 2006 följde reklaminvesteringarna efter. Nätreklamen står nu för nästan en tiondel av hela reklamkakan och trots att Sveriges annonsörer och mediebyråer uppmanade till bojkott av Google växte reklamköpen hos sökjätten snabbast av alla.

Läs bland annat:
1/12 Nättillväxten bär upp marknaden

Kabelaffär gav särställning

Com Hems köp av UPC gav bolaget en marknadsdominans på kabeltv-området som knappast hade accepterats inom några andra mediegrenar. Men när det gällde triple play, med tillgång till tv, telefoni och internet, mötte Com Hem betydligt hårdare konkurrens – och de beskäftiga dockorna i reklamen stötte snarare bort publiken än vann över dem.

Läs bland annat:
7/11 UPC-affär sänker Com Hems kundtjänst

Kostsam gratiskonkurrens
Mediemogulen Rupert Murdoch, själv nybliven gratistidningsägare, trodde inte att det var sant när fick höra att danska hushåll numera får inte mindre än tre gratis hemburna dagstidningar. Förlustsiffrorna för de danska gratissatsningarna är också smått osannolika (upp mot en miljon per dag för de hårdast drabbade tidningarna) och i Sverige är det fortfarande bara för Metro som gratis innebär vinst.

Läs bland annat:
11/6 Isländsk medieinvasion

Public service i gungning
2006 var året då rekordfå tittade på Sveriges Television, men rekordmånga hade åsikter om bolaget – inte minst den licensskolkande korttidsministern Cecilia Stegö Chiló, som såg till att tillståndstiden kortades, så att beslut om hur SVT, SR och UR ska kunna utnyttja sina resurser mer effektivt ska hinna fattas under mandattiden. Och allt fler, till och med före detta SVT-chefen Christina Jutterström, talar nu högt om fördelarna med att slå ihop bolagen.

Läs bland annat:
5/11 Publikkrisen

Svårsmält OS-pizza
Pizzabagaren Mammad Wallérion i Västerås blev riksbekant när han avslöjade hur hårdhänt Sveriges Olympiska Kommittés jurister agerade i sina försök att se till att de olympiska sponsorerna skulle slippa konkurrenter om OS-varumärket. SOK fick knappast allmänheten på sin sida där – och ännu mindre när de hotade att ta ifrån Tre Kronor OS-guldet sedan fel sponsorskyltar visats när hjältarna tog emot folkets jubel på Medborgarplatsen i Stockholm.

Läs bland annat:
19/3 När OS-rörelsen biter ifrån

Nischkanalernas genombrott
Släckningen av det analoga tv-nätet ledde till snabba förändringar av tv-tittarnas vanor. Under året nådde kanalerna bortom de fem stora för första gången en gemensam tittartidsandel på 25 procent – och alla från TV4 till Viasat startade nya nischkanaler snabbare än tittarna hann zappa sig genom hela det nya stora utbudet.

Läs bland annat:
5/11 Tittarsiffrorna är laddade med dynamit

Ifrågasatt självsanering
Det var inte bara på medieområdet – med Persbrandt-debatt och upprepade Expressen-haverier – som det framfördes kritik mot branschens förmåga att städa upp framför sin egen dörr. Även på reklamområdet hördes alltfler krav på lagstiftning för att stoppa oönskade reklamyttringar: i Sverige tillsattes en utredare för att granska sexistisk reklam och i Storbritannien föreslogs ett förbud för skräpmatsreklam riktad till barn.

Läs bland annat:
16/4 Kvasten går mot reklamen

Bonnier på amerikanska
Först köpte Bonnier det amerikanska bokförlaget Weldon Owen, sedan tidskriftsgruppen World Publication, följt av det nu aktuella budet på 18 av tidskrifterna inom Time-gruppen (i konkurrens med bland annat rockstjärnan Bonos riskkapitalbolag). Köpen innebär att Bonnier nu omsättter mer utomlands än i Sverige – och att USA tar plats som en framtida stormarknad.

Läs bland annat:
21/3 Bonnier går in i USA

EU satte ner foten
Nej till Boxers särställning i det digitala marknätet och nej till det svenska presstödet. 2006 var året då EU skärpte tonen mot egenheterna på den svenska mediemarknaden, vilket fick moderaterna i den nya regeringen att förvandlas från skarpa systemkritiker till starka systemförsvarare.

Läs bland annat:
22/11 Många frågetecken om presstödet

Bubblare: Norska tidningsaffärer, Google vs Sesam, reklamninjor, programming, Diet Coke & Mentos, Aftonbladets bluffintervjuer, gköteborgs reklamdominans, The Long Tail, Disneys återkomst, modebloggarna, O’Learys vs TV4