Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

PUBLIKMAKT För ett år sedan visste nästan ingen i Sverige vad den då nylanserade sajten You Tube var för något. Då var webb 2.0 fortfarande bara ett begrepp för tekniknördar. I dag är det användargenererade materialet plötsligt webbvärldens härskare. Vad var det egentligen som hände?

I en tidningshög i källaren hittar jag några gamla exemplar av det amerikanska magasinet Brill’s Content från 2001. Det var en tid då ekot fortfarande hördes från när dotcombubblan sprack; IT-konkurserna stod på kö och de stora slagorden
förtvinade i ljuset av den ekonomiska verkligheten. Även Brill’s, en briljant medietidning, var på väg att dö sotdöden och skulle bara komma ut med några få nummer till.

En artikel i numret vågar dock tala om visioner och förändringsdrömmar, som i fornstora dagar. Den handlar om den då begynnande trenden med bloggar och användargenererat material. Artikeln konstaterar att trots att massor av storvulna portaler, nyhetstjänster och e-handelssajter just gått omkull så ”blir internet som medium bara mer och mer intressantare”.

Reportaget har rubriken ”Mänskliga portaler” och beskriver hur ”självutnämnda redaktörer via sina egna webb-loggar skriver om reglerna för hur vi använder nätet./…/Dessa individuella mänskliga portaler är kulturella färdriktningsvisare; med en avgörande betydelse i det ständigt föränderliga informationslandskapet på nätet.”

Det är fascinerande läsning, så här i backspegeln, och en bra bild av hur snabb utvecklingen kan vara från det alldeles nya till det fullkomligt självklara. Eller som artisten Annika Norlin (Hello Saferide) säger i musiktidningen Sonics årssammanfattning angående den nya My space/You Tube-världen: ”Jag har ju aldrig varit med om något annat”.

Den som då, i maj 2001, hade påstått att Time Magazine fem år senare skulle utse bloggpionjärerna – och alla deras miljontals efterföljare på olika webb 2.0-tjänster, – till världens viktigaste personer 2006, hade raskt ställts i skamvrån med en IT-dumstrut på huvudet.

Men nu känns det på alla sätt logiskt att det är publiken som får strålkastarljuset på sig – och att den parallella medievärld som den hjälpts åt att bygga upp, får sitt stora erkännande även i medieetablissemanget.

I den nyförlösta medieyran kring det publikdrivna materialet på nätet kan det dock vara värt att påpeka att det inte var allmänhetens användande av nätet som fick ett lyft under 2006 – det har varit en process under fler år – utan den ekonomiska kraften däri. De 6,6 miljarder som Google betalade för att få sätta en sökruta på My Space. De 12 miljarder de betalade för You Tube. För att bara ta två exempel.

Det uttrycktes ganska bra i den där bloggartikeln från 2001: ”Så länge de finns representerar de den slutgiltiga ironin: de är icke-företag som utmanar storföretagen om vår uppmärksamhet”.

Och de är på väg att vinna.

Läs också:
17/12 Du var viktigast i hela världen 2006

Fakta: 10 användarsajter som stod i fokus 2006

You Tube
Videon där Chad & Steve kommenterade försäljningen av sin sajt är årets pressrelease och You Tube årets medieföretag, alla kategorier. Varje dag läggs 65 000 nya filmer ut. Många försvinner i mängden, andra – som filmen på den lyckligt skrattande William – hittar blixtsnabbt en miljonpublik.

My Space
Alla, från Lily Allen till den misstänkte Ipswich-stryparen, fanns på My Space i år. Och med affärer som den med Google visade Rupert Murdoch att det också finns en enorm ekonomisk potential i stor-comunityn. Han köpte sajten för 4,5 miljarder i oktober i fjol. Nu värderas den till mellan 40 och 50 miljarder.

Knuff
Johan Larsson är blogg-Sveriges spindel i nätet, med portaler som Knuff, Intressant och Nyligen, som alla är ovärderliga verktyg för den som vill sortera och gallra i bloggöverflödet. Knuff.se är i dag viktigare som nyhetsöversikt än Google News.

Tjuvlyssnat
Damon Rastis sajt där vem som helst kan publicera korta dialoger ur verkligheten blev en av bloggvärldens stora trafiksuccéer under 2006, med besökssiffror i nivå med landets största regionaltidningar.

Digg
Betyg är ett enkelt och effektivt sätt att organisera överflödet av användargenererat material. Digg och alla dess kopior – bland dem svenska digga.se och hypa.se – gör det tydligast och smartast av alla. Därför vill New York Times och alla andra stortidningar i dag samarbeta med dem.

Fejm TV
Många – från Bubblare.se till jesper.nu – har under året försökt göra en svensk You Tube. Men det var först när Tv4 drog igång i november som det blev fart på hemmafilmandet på allvar. Kopplingen till ”vanlig tv”, där fejmarna får ett eget fönster redan i julhelgen, var den magnet som behövdes för att dra till sig nya filmer.

Wikipedia
Wiki-tekniken, som ger användarna möjlighet att både skapa, forma och underhålla innehållet, sprider sig snabbt och används alltmer i olika kommersiella sammanhang. Men lexikonsajten Wikipedia är och förblir symbolen för tekniken, med en snabbhet som förbluffar. Litteraturkritikern Kristian Lundberg på HD hann knappt avslöjas som fejkrecensent förrän hans wikisida var uppdaterad med nyheten. För att bara ta ett exempel.

Flickr
Det var inte bara DN-chefredaktören Thorbjörn Larsson som lade upp ett fotoalbum på Flickr i år. Fotosajten växer explosionartad och får allt fler dimensioner.

Delicious
Sociala bokmärkessajter var ett av årets tyngsta fenomen – och Yahoo slog snabbt till och köpte den bästa.

Modebloggarna
Sigrid, Ytligheter, Engla’s Showroom och dussintals andra unga, initierade och entusiastiska bloggar om mode blev symboler för den svenska bloggosfären 2006 – och plötsligt högintressanta för klädföretagen, som alla ville få dem på sin sida.

Fler bloggar