Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

SKEPTISK När mediemogulen Rupert Murdoch fick höra att det numera finns tre hushållsutdelade gratistidningar i Danmark trodde han inte det var sant. Och han ger dem inte stora chanser att överleva,

Det intensiva gratistidningskriget i Danmark – där de hemburna Dato, 24 Timer och Nyhnedsavisen numera slåss med de tidigare jättarna Metro Xpress och Urban – uppmärksammas alltmer internationellt. På Editor’s Weblog finns exempelvis en lång artikel om detta ”det hårdaste av gratiskrig”.

Ehrversmagasinet har även intervjuat Newscorps Rupert Murdoch och bett om hans syn på den danska situationen. Murdoch är ju själv indragen i ett liknande krig i London, med sin London Paper i ena lägret och London Lite i det andra. Men att vissa danskar får tre gratisaviseri brevlådan var förbluffande nyheter för honom.

”What?”, svarade han – och lämnar en snabbanalys: ”Det där kan bara fungera i väl valda områden med särskilt attraktiva målgrupper”.

Annars pratar han mest om förflyttningen från papper till nät. ”I USA lägger de stora annonsörerna ungefär fem procent av budgeten på nätet. De skulle gärna lägga 20 procent, men reklambyråerna klarar inte av att lösa det. Men det är bara en fråga om tid innan det blir så.”

Läs också:
13/12 Sparpaketet dödsstöten för gratistidningen?

Fler bloggar