Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

GRATISKRIGET Exakt hur många gratistidningar kan en konkurrensintensiv marknad ta?

I en intervju i veckans nummer av Affärsvärlden (ej på nätet) konstaterar Bonniers koncernchef Bengt Braun att det inte blir någon vinst för gratisprojektet City det här året heller – och mellan raderna anar man att 2007 lär bli det sjätte förluståret i rad för tidningen. Visserligen händer det att Stockholmsversionen av tidningen visar svarta siffror enstaka månader, men eftersom lanseringarna i Malmö, Göteborg och på webben drar höga kostnader, är satsningen som helhet en fortsatt förlust. Braun pratar också om gratistidningskriget i Danmark, där alla satsar och alla blöder – och man kan ana en viss gratistidningströtthet bakom hans uttalanden.

Den tröttheten finns även hos vissa läsare. Bloggen Media Culpa berättar underhållande om en galopperande ”free paper fatigue”, nu när Metro, City och Punkt SE fått sällskap av kulturgratistidningen Red Pages – och när det ryktas om ytterligare ett gratisprojekt från Metro.

Om man ska tro Media Culpa kör även nya betaltidningen Täby Danderyd Tidning med en omfattande gratisutdelning. Då får de som bor i Täby fem olika gratistidningar. Danmark rycker allt närmare.

Läs mer om Red Pages på svd.se.
Läs mer om Täby Danderyd tidning här.