Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

FEJMTAJM TV4 drog i gång i går och Aftonbladets Klipptoppen startar på fredag. Nu är tittarfilmskriget mellan den svenska mediejättarna i full gång.

På onsdagen hade TV4 officiell premiär på sin ”videoklippscommunity” Fejm TV. Man har i ett par veckor kunnat komma in på sajten, som bland annat matats med innehåll av elever på mediegymnasiret i Nacka, sedan lösenorden cirkulerat flitigt på nätet, men nu har den börjat rulla på riktigt. Ännu inte med någon jättepublik – de mest populära filmerna har visats mellan 1000 och 2000 gånger – men med en hyfsat stor publikaktivitet.

Det är kopplingen till tv som kan bli guld värd för fyrans You Tube-klon: att den så tydligt knyter ihop banden mellan kanalens program/webb och tittarnas egna bidrag. Svagheten med en sajt som Bubblare.se är ju att den är helt fristående – och att det är svårt att hitta skäl att gå dit istället för till You Tube, med större utbud och starkare communitykänsla.

På Fejm TV gör fyran kopplingar till egna programsatsningar, som Idol – och samtidigt finns ju den uppenbara möjligheten att tittarnas filmer så småningom ska hamna i den stora tv-rutan. Vilket är en rätt tung attraktionskraft i sammanhanget.

Samtidigt som TV4 satsar på läsarnas filmer lanserar BBC sitt första nyhetsprogram baserat på publikens insända filmner. Your News heter programmet, som hade premiär i helgen. Där visas insända filmer, men det tas också upp aktuella frågor som tittarna tagit upp i mejl till BBC. Läs mer om BBC-satsningen hos Journalism.co.uk.

Mer aktuell läsning om videosajterna:

You Tube-filmer till mobilen (hos Yahoo News).
Mediajättar på jakt efter nästa You Tube (hos Reuters).
Videosajterna som betalar för filmerna (hos Beta Alfa 2.0)

Läs också:
22/11 You Tube-kloner på löpande band