Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

SPONSRINGSGRÄNSER Telia Sonera blir huvudsponsor för nästa års Eurovision Song Contest. Men under den svenska uttagningen måste bolagets roll tonas ned.

När
Sveriges Television rullar igång den stora schlagercirkusen nästa år måste
sponsorerna hålla sig i kulisserna. Sponsring är nämligen inte tillåtet under
uttagningarna enligt Radio- och tv-lagen: det är först när man kommer fram till
den svenska finalen som sponsorerna får kliva fram i rutan.

Finalen
räknas nämligen som ett arrangemang inom EBU, European Broadcasting Union, och
under förutsättning att den sänds i flera länder (typ Finland och Norge), är
sponsringsskyltar då tillåtna, med en prislapp på ca 2,5 miljoner kronor per
sponsrande företag. På detta drar SVT in 12,5-15 miljoner kronor, eller en
fjärdedel av företagets samlade sponsringsintäkter.

Detta
är dock bara ett spel för galleriet. I själva verket är sponsorerna
naturligtvis med hela tiden, på events och på nätet. Men för att inte bryta mot
regelverket gör man det utanför SVT:s domäner de första månaderna, via ett
bulvanliknande samarbete med Eventum och Ema Telstar, med bland annat en
separat kommersiell sajt och drösvis med sponsorsjippon landet runt.

Att
ett telebolag är huvudsponsor, i en tävling som avgörs via telefonomröstning,
gör det hela särskilt delikat. Det var en sak när Posten sponsrade – man kan ju
inte rösta per post eller ens e-brev – men telekommunikationen är ju ständigt
närvarande i evenemanget.

Detta
får dock inte SVT och Telia låtsas om under tiden fram till finalen. Programledaren
Kristian Luuk får hålla tungan rätt i mun och inte skämtya om teliaröster eller
något liknande. Fram till finalen i Globen. Då kan Telia plötsligt välkomnas
som finansiär, utan att det innebär något brott mot tv-lagen.

Hyckleri
– douce points.

Läs mer om Telia Soneras sponsring hosE24.