Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

UPPLAGERAS Dagstidningarna i USA fortsätter att sjunga The News Blues, åtminstone när det gäller pappersupplagorna. Dagens halvårssiffror var värre än väntat, med fortsatt kraftiga tapp över nästan hela linjen.

Redovisningen av FAS-FAX-siffrorna i USA (vilket är deras motsvarighet till våra TS-redovisningar) har blivit en ny sorts Svarta Måndagar. I fjol var upplageraset i branschen 2, 6 procent, vilket var det värsta tappet på många år. I år var siffrorna nästan lika dystra: minus 2,5 procent. Av de 25 största tidningarna tappade 22 i upplaga.

Därmed har det redovisats kraftiga upplagefall fyra år i rad i USA. Nytt den här gången är att det inte bara gäller vardagsupplagorna, utan även de mer lönsamma söndagstidningarna.

Här är några stora förlorare: LA Times (-8 %), Boston Globe (-6,7 %), Philadelphia Inquirer (-7,5 %), Newsday (-4,9 %), NY Times (-3,5 %) och Washington Post (-3,3 %).
Några få vinnare finns också: framför allt kvällstidningen New York Post, som ökar med hela 5,3 % och därmed gick förbi både Daily News och Washington Post i storlek.

Läs mer om upplagesiffrorna hos Editor & Publisher.

Fler bloggar