Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

NY POLICY En gång i tiden såg Sveriges Television
medarbetarnas bloggande som en risk för integriteten och
trovärdigheten. Nu tycks man snarare se det som smart marknadsföring.

En av SVT:s största programsatsningar i höst är pratshowen Hos Jihde, som snart ska ha premiär i ettan. Men redan nu är redaktionens blogg i full gång – inte på SVT:s sajt, utan via blogspot. (tips via Bloggvärldsbloggen).

Här skriver Peter Jihde och hans redaktion om stort och smått: internt
skvaller, vimmelbilder från SVT:s 50-årsjubileum och lite försök till
läsardialog inför programstarten.

Ingen revolutionerande, men ändå intressant. SVT:s hållning till
bloggar har ju varit minst sagt rigid: minns rabaldret för två år sedan
då Jan Axelsson, chef för Nyheter & Samhälle, förbjöd
SVT24-redaktören Per Gudmundson att blogga, med motiveringen att kriverierna strider emot kravet att ”SVT-medarbetare i
offentliga sammanhang bör avhålla sig från uttalanden och åtgärder som kan
medföra att företagets opartiskhet med fog kan ifrågasättas.”

Tiderna förändras, även på SVT. Tack och lov.