Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

HÖGT VÄRDERAT Efter tolvmiljardersköpet av You Tube väntar alla på
nästa stora webb 2.0-affär. Att användargenererat material kan betinga
stora summor vet vi – bara publiken är tillräckligt stor. Att
affärsmodellen är oklar har mindre betydelse.

(ARTIKELN ÄNDRAD & UPPDATERAD, se kommentarer)

Den sajt som det spekulerats mest om i veckan är den San Fransisco-baserade Digg – en sajt med blogginlägg, där besökarna får betygsätta de publicerade inläggen på samma sätt som med You Tubes filmer.

En nyhetssajt med läsarna själva som redaktörer – eller en topplista
över spektakulära inlägg, beroende på hur man tolkar den.Sajten, som i
somras fick en svensk efterföljare i den VÄLDIGT likartade Diggar ,
har funnits sedan år 2004 och började bli riktigt populär i
fjol, för att i våras ta ett skutt upp i rankingen upp bland världens
100 mest populära sajter. Just nu är den nummer 85, enligt
webbrankingen Alexa.

Själva sajten är inte särskilt märkvärdig. Att läsarna kan skriva egna
film- och musikrecensioner eller andra sorters artiklar är ju tjänster
som finns på var och varannan mediesajt. Att de kan betygsätta
artiklarna är inte heller unikt. Den ser heller inte mycket ut för
världen: som en träfflista på en sökmotor, ungefär, sorterad efter
olika ämnesområden – från sport och spel till underhållning och teknik.

Men Digg har lyckats växa organiskt och bli till en riktig community, där de mest populära skribenterna rankas på en topplista. Att bli en ”top digger”, med höga ”diggs” på alla artiklar, är drivkraften.

Enkelt – men effektivt. Och när man väl fått publiken att strömma
till
krävs inte mer än så för att bli ett miljardobjekt, trots att
annonutrymmet och intäkterna är begränsade – högst tre miljoner dollar
i år, enligt Business Week). Pengarna kan komma senare, för den köpare
som kan placera den i rätt sammanhang.

Enligt flera affärssajter (läs bland annat hos TechCrunch)
är Murdochs NewsCorp en av spekulanterna, även om prislappen på runt
150 miljoner dollar, eller 1,1 miljard kronor, än så länge verkar
betraktas som alltför hög Detta trots att det är rena fyndpriset
jämfört med You Tube-köpet eller vad Murdoch själv betalade för My
Space förra hösten.

News Corp drog själva igång en ny satsning på medborgarjournalistik i Storbritannien i veckan på The Suns hemsida, kallad My Sun.
En kombination mellan den sorts bloggportaler som Aftonbladet och
Expressen byggt upp det senaste året och ett diskussionsforum baserat
på artiklar publicerade på The Suns sajt.
Ännu finns ingen koppling till My Space, utan My Sun är snarare ett
uttryck för koncernens allmänna satsning på användargenererat material.
Av flera enkla skäl: det är billigt, det är populärt och det ger
möjligheter att registrera besökare och få fram mer information om dem;
information som sedan kan användas i reklamsammanhang och för olika
erbjudanden.

Att NewsCorp startar My Sun och nosar på ett köp av Digg är – jämte de
svenska tidningarnas bloggsatsningar – väldigt tydliga exempel på hur
de traditionella medierna vänder sig allt mer mot den nya parallella
medievärlden. Att låtsas som att den inte finns är ju inte längre en
valmöjlighet.