X
Annons
X

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

HAAAA! Var kommer alla ninjor ifrån? Just nu kryllar det av svartklädda män som går till attack i reklamfilmerna.

I Icas evighetssåpa flyger den franske ninjan Pasquale omkring och skjuter ut prislappsskyltar. I Swedbanks
namnbytesreklam sveper ett gäng svartklädda, småfeta män in i
banklokalen och byter ut Föreningsbankens skyltar, kaffemuggar och
spargrisar mot nya prydda med Swedbank-loggor.

Även Mazda kör med ninjor i en av de tecknade tolvsekunders-thrillers som
med en avväpnande humor presenterar senaste modellen av sportbilen
Miata MX-5. Det finns också filmer med hajar och zombier – och
besökaren kan skapa sin egen favoritvariant – men ninjan som knockas av
suffletten är den klart bästa. Lekfullt, interaktivt imagebyggande, som
kan vevas många varv till innan man tröttnar.

Fast ninjan som reklamidé ska nog begravas nu.