Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

DIGITAL-TV Nu börjar de nya nischade tv-kanalerna rätta sig efter en verklighet som inte riktigt blev vad de hoppades för ett år sedan.

När lanseringsboomen var som starkast var det många nya kanaler som
hade höga ambitioner när det gällde program, publik och intäkter. De
har inte riktigt infriats, på alla punkter. Även om det sammanlagda
tittandet på nischkanalerna fått ett ordentligt lyft från och med i
somras, så kämpar många av småkanalerna fortfarande med att komma upp
mot en procents daglig räckvidd och ens mätbara dagliga tittartider.

Därför sker nu en hel del förändringarn när det gäller program och produktion. Sportexpressen slutar med sina nyhetssändningar, som de tidigare hade fem av varje kväll – och kör istället nyheterna som textremsor i rutan.

Störst förändring blir det dock för Di-tv, som från och med måndag tar
bort alla de program som hittills funnits i tablån – som studiosamtal,
inköpta serier och intervjuer. Istället blir det korta nyheter varje
halvtimme, samt en del material från webben.(Läs mer hos Sydsvenskan). Skälen att ha en separat tv-kanal blir allt färre: när tar DI beslutet att lägga ner kanalen – och satsa allt på webb-tv?

Läs mer:
14/9 Första sprickan i digital tv-bubblan

Fler bloggar