Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

ÅLDERSNOJA Jag är 42 år. Det gör mig ointressant för de nya gratistidningar som nu lanseras i rasande takt.

På måndag lanseras .SE, Aftonbladets nya gratistidning i
halvberlinerformat, med hjälp av 600 handutdelare i Stockholm,
Göteborg, Malmö och Lund. (Och bråket om namnet på tidningten
fortsätter: läs dagens debattartikel i SvD här)

Det ska bli intressant att se om de kommer att välja vem de delar ut
tidningen till. Målgruppen för den nya tidningen är ju tydligt
definierad: det är storstadsbor upp till 35 år. Vilket är samma
målgrupp som de flesta nya tidningarna anger. Kommande Helsingborg City
sträcker sig upp till 39, vilket får anses generöst i sammanhanget, men
annars är det ungdomspubliken man vill kunna leverera till sina
annonsörer.

Erfarenheterna från de nya gratistidningarna i Danmark och London visar
dock att det inte är så lätt. Press Gazette redovisar hur det gått så
här långt för Murdochs London Paper, som också satt ett övre tak på 35
år: 51 procent av deras läsare är över den förhatliga åldern – och då
är de ändå bäst i klassen, eftersom Metro har 61 procent läsare över
den åldern och Evening Standard 78 procent.

De nya tidningarna, såväl i Danmark som i London, har också svårt att nå så många läsare som de utlovat. I Danmark har Berlingskes Dato inte nått mer än 155 000 och 24 Timer 387 000 – vilket är ungefär hälften av det utsatta målet.

Ett annat problem, som redan uppmärksammats även i Malmö och Göteborg efter Citys lansering, är den ökade nedskräpningen. BBC rapporterar om irritationen i London, när 1,5 ton extra papper sprids ut varje dag.

Gratis har sitt pris, åtminstone när det ska städas upp.

Läs också:
20/9 HD saboterar för City i Helsingborg
16/9 City kan bli förloraren i gratiskriget
15/9 .SE är antingen genidrag eller vansinne
28/8 Trög start för danska gratistidningarna
22/8 Gratistidningskrig också på webben
4/8 Murdochs gratiskupp skakar marknaden

Fler bloggar