Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

TILL SALU Orkla-epoken är över. Nu bjuder skuldtyngda Mecom ut sin
post på 49 procents ägande i Norrländska Socialdemokraten till
försäljning.

Det finansiella läget för den nya Mecom-koncernen, som i början av
hösten köpte Nordens femte största mediekoncern, Orkla Media, i en
komplicerad lånedeal, verkar vara minst sagt svajigt. Ägandet är
fördelat på en oändlig rad banker och investmentbolag, med Orkla själva
som största ägare och den nye huvudpersonen David Montgomery som
mini-minoritetsägare (under en procent).

Finansieringen av köpet blev dyrbart, eftersom Mecom tvingades till hög
skuldsättning och dyrbara lånevillkor. Enligt uppskattningar i norska
medier har Mecom en räntekostnad på 400 miljoner norska kronor – och
för att klara av skuldsättningen krävs det att styckningen och
utförsäljningen av koncernen inleds i rask takt.

Nu börjar den, på allvar. I går meddelades att Mecom ska sälja sina
andelar i de tidningar som är kvar i den kommande Media Norge-fusionen
– som Mecom förgäves försökt stoppa – och även i Adresse-Avisen, trots
att de sade nej till fusionen.

I dag kom beskedet i norska medier (läs hos norska Journalisten) att Mecom också ska sälja sina 49 procent i svenska NSD, samt den helägda litauiska tidningen Kauno Diena.

Vem som köper andelen i NSD är ännu inte känt: om arbetarrörelsen
lokalt är beredd att utöka sitt ägande eller om någon av de övriga
aktörerna i regionen, som expansiva Mittmedia, kan tänkas vara
intresserad. Med den struktureringsprocess som pågår i
dagstidningsbranschen norr om Uppsala vore det inte en ologisk lösning.

Fler bloggar