Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

PRODUKTPLACERING Konsumentverket går till attack mot barnfilmen
Nicke Nyfiken, för att bananföretaget Doles logga syns lite för flitigt
i filmen. Men det är långtifrån det enda företaget som gynnas.

I USA har debatten om övertydlig produktplacering varit het sedan den
första Nicke-filmen (eller Curious George, som han heter där) hade
premiär. För Dole är filmen oerhört central i dess marknadsföring:
titta bara här på hur företaget profilerar sig med hjälp av det vilda charmtrollet.

Vanligtvis är filmbolagen försiktiga med produktplacering i barnfilmer,
men Universal har släppt hämningarna i det här projektet. Flera bilar
har VW-loggor och bygger på lätt igenkänningsbara bilmodeller och
amerikanska Posten exponeras flitigt. Men mest handlar det naturligtvis
om bananer. Doles bananer.

Sveriges Konsumentråd befarar
att detta är början på en framtid där produktplacering blir en
allt naturligare del av ett tv- och filmutbud till barn. Det kan
de ha rätt i. Om EU:s nya tv-direktiv, som tillåter produktplacering i
större skala, går igenom i Sverige – och möjligheterna kan ha ökat med
maktskiftet i Rosenbad – öppnas nya dörrar. Redan i dag förekommer ju
företagsfinansierad tv i stor skala, till exempel i TV4:s nya Förkväll.
Att detta får effekter även på det renodlade barnutbudet är självklart.

Läs mer:
SvD 21/9 Nicke nyfiken gör smygreklam
17/9 Det betalda tv-innehållet är överallt
N24: 14/12 EU öppnar för mer smygreklam

Fler bloggar